Wednesday 17 June 2015

Perbincangan Soalan Ujian : Sejauh Mana Kepentingannya?

Minggu pertama persekolahan selepas cuti sekolah.
Seperti biasa, minggu pertama PdP selepas musim peperiksaan akan saya gunakan untuk membincangkan soalan ujian baru-baru ini.
Memang memakan masa, jika nak diikutkan hati mahu sahaja saya teruskan dengan pengajaran topik seterusnya.
Namun, memandangkan saya melihat kemahiran pelajar dalam menjawab soalan peperiksaan masih berada di tahap yang rendah, maka saya luangkan masa untuk membincangkan kesilapan-kesilapan yang mereka lakukan agar mereka tidak mengulangi kesilapan yang sama semasa ujian seterusnya.
Ada juga guru-guru yang tidak membincangkan soalan ujian yang telah lepas. Mereka akan menghabiskan syllabus secepat mungkin dan setelah syllabus tamat baru fokus pada latih tubi.
Tetapi saya mempunyai pandangan yang berbeza. Saya lebih suka menerangkan sesuatu topik sehingga pelajar benar-benar faham sebelum diteruskan dengan topik seterusnya, terutamanya untuk mata pelajaran Kimia.
Jadi, sementara soalan ujian masih segar dalam ingatan pelajar, saya akan membincangkan teknik-teknik yang betul dalam menjawab soalan.
Jika dulu saya hanya akan memberikan jawapan kepada pelajar, tetapi sekarang saya menggalakkan pelajar untuk lebih berdikari.
Selari dengan konsep pembelajaran berasakan murid (student-centered learning), saya meminta pelajar untuk membuat perbincangan kumpulan bagi mencari jawapan yang paling tepat untuk setiap soalan.


Seterusnya, saya meminta pelajar untuk membentangkan jawapan mereka di hadapan kelas.
Selepas itu, baru saya akan membetulkan kesilapan mereka sekiranya ada. Dalam masa yang sama, saya juga akan bertanyakan soalan-soalan tambahan bagi memastikan mereka benar-benar faham sesuatu konsep & jawapan yang mereka berikan.



Apa yang saya perhatikan, dengan menggunakan cara ini, pelajar akan lebih 'alert' dengan kesilapan yang mereka lakukan & menjadikan mereka lebih berhati-hati dalam menjawab di masa hadapan.
Apabila pelajar sendiri yang mencari jawapan, mereka akan sedar bahawa mereka sebenarnya mampu untuk menjawab setiap soalan. Apa yang penting, mereka perlu yakin dengan diri sendiri terutamanya apabila menjawab soalan KBAT.

p/s: perit juga tekak nak mengatasi suara pelajar yang ramai semasa perbincangan kumpulan.

2 comments:

  1. YUp!.. Saya setuju dengan anda.. jika kita biarkan pelajar sendiri mencari jawapan, maka disitulah akan "Pelajar Belajar". Good job cikgu!! :D

    ReplyDelete